
Ludvigs Nessa starter nytt parti. Sammen med Per Kørner skal han igjen ta opp kampen mot abort. Det nye partiet, Abort-motstanderne (å, for en kreativitet), planlegger å stille til valg i samtlige fylker i 2009. Målet er klart. Partiets eneste visjon er å oppheve abortloven.
Jeg er i utgangspunktet skeptisk til konseptpartier/interessepartier. Vi snakker om de partiene som har noen få kjernesaker, men mangler en grunnleggende ideologi. Ofte henvender de seg til bestemte grupper (kremt, Senterpartiet). Problemet med disse partiene er at de er utrolig uforutsigbare. I saker som ikke er innenfor deres egentlige interesseområdet, kan de finne på hva som helst. De kan aldri regjere alene, det har de ikke nok politikk til. Nei, gi meg partier med skikkelig ideologi!
Når det er snakk om konseptpartier hvis konsept er å fjerne en av de rettighetene kvinnebevegelsen har kjempa fram etter årtier med knallhard kamp, er jeg ikke lenger skeptisk. Da er jeg irritert, frustrert og sint. Jenters rett til å bestemme over vår egen kropp er fundamental. Når ei jente blir gravid er det hennes valg, og hennes valg alene. Ingen nemd av middelaldrene leger er i stand til å avgjøre hvor vidt hun skal få lov til å ta abort eller ikke. Uansett hvilket valg hun gjøre, må dette være et valg hun får ta selv.
Dessuten veit vi at folk ikke slutter å ta abort selv om det blir ulovlig. De finner bare andre metoder… For mange jenter er det å bli gravid det verste marerittet. De er ikke i stand til å ta seg av et barn, og veit at et barn vil ødelegge mulighetene for en skikkelig utdannelse. Kanskje vil de ikke kunne fullføre videregående. Noen har ikke økonomi til å ta seg av barnet. Mange er rett og slett alt for unge. Er det disse jentene Nessa vil tvinge til å bli mødre?
Det slutter aldri å forundre meg at enkelte mennesker klarer å bruke så mye tid og energi på å kjempe mot ting som abort. Hva er det de egentlig kjemper mot? Jeg tar meg selv i å fundere på om det kan være mer enn en ultrakonservativ kristentro som ligger bak. Abortloven er med på å gi jenter kontroll over sin egen kropp. Det gir oss makt og muligheten til å bestemme selv. For mange er dette truende. Da man begynte å diskutere selvbestemt abort, frykta mange at jenter skulle bruke abort som prevensjonsmiddel. Man så for seg jenter som løp fra gutt til gutt, kun avbrutt av en og annen abort. Kanskje er det her nøkkelen ligger. Kanskje er noen redde for at abort er med på å gi jenter kontrollen ikke bare over sin egen kropp, men også over sin egen seksualitet.
Jeg sier uansett som feministene på 70-tallet:
“Aldri mere strikkepinner, kloke koner, vonde minner! Henda vekk, henda vekk, henda vekk fra abortloven!”
12 Comments so far
Leave a comment
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Godt å se at du er tilbake, denne saken er en sak som til og med kunne fått meg til å blogge igjen. Jeg kjente det boblet skikkelig inni meg når jeg hørte om dem på radioen. Diskusjon om abort er grunnen til at jeg ble aktiv politisk, og disse folka skal søren meg ikke få det lett i valgkampen. Problemet er hvor seriøst man kan ta dem, i forhold til hvor mye tid man skal gi dem spillerom på, men ahh. Kjenner det bobler, det bobler.
Comment by Idun August 20, 2008 @ 3:03 pmHva slags superegoist er du egentlig? Har du aldri ofret en tanke på de stakkars barna som blir drept på en mer eller mindre bestialsk måte? Seksuallivet hører ekteskapet og bare ekteskapet til. Det har skaperen gitt uttrykk for på en måte som ikke er til å misforstå! Hvis man ikke greier å ta vare på sine barn, bør man være seksuelt avholdende.
Comment by Ivar Kristianslund August 20, 2008 @ 6:27 pmIdun:
Takk:) Du bør begynne blogginga igjen! Tror nok ikke det blir en stort utfordrer i valgkampen, men det er folk man absolutt må ta på alvor…
Ivar Kristianslund:
Å kalle meg superegoist fordi jeg er uenig med deg er temmelig useriøst fra en generalsekretær i et nystarta parti. Dessuten gjøres abort som et medisinsk inngrep, og å si at det er gjøres på en bestialsk måte er å dra det alt for langt.
Jeg tror ikke du vil komme langt med å be alle som ikke er klare for å få barn om å være seksuelt avholdende. Vi lever i et moderne samfunn hvor mange faktisk velger å ikke gifte seg før de er forholdsvis voksne. Mange ønsker ikke å gifte seg i det hele tatt. Det er også mange som ikke betegner seg som kristne, og du kan da ikke kreve at disse skal forholde seg til hva en skaper de ikke tror på har sagt om seksualitet. Lover kan ikke lages ut i fra én bestemt tolkning av kristendommen.
Comment by Mina August 20, 2008 @ 8:12 pmFørst av alt, Mina – good to have you back on board on the redblogging ship.
Dernest må jeg bare riste på huet over Ivar Kristianslund. Som tidvis vulgær, noen ganger enda mer vulgær og frekk framprovosert av frekkaser som deg selv, så er det fristende å antyde at din mor burde tatt abort… Men jeg skal ikke antyde, den skal jeg la henge litt i lufta.
At sånne lister kan komme noe sted i et sivilisert land i Norge, har jeg fint lite tro på. Den eneste jeg har å si, er at KrFU og FpU trolig ikke blir hakkekyllinger i neste års skoledebatter om et visst parti er dumme nok til å stille opp… *la det henge litt i lufta*
Men uansett, Ivar, takk for at du klarte å provosere meg såpass – for dette kommer jeg til å skrive en helhetlig post på i morra den dag, gled deg, for jeg kommer ikke til å ha på like snille skrivefingre som Mina hadde på seg når dette ble skrevet – og jeg skriver i stein.
Comment by comradearnfinn August 25, 2008 @ 11:20 pmHelt enig med deg her Mina! Her har du full støtte fra oss unge liberalere.
Men det er jo klart; hvis vi skal vinne denne kampen må vi se hva abortmostanderene faktisk tenker. For dem handler det om at de mener livet begynner ved unnfangelse og at det er et lite barn man aborterer. Og det er jo få, selv av de mest ivrige abortforkjemperene, som er for selvbestemt abort til siste uke i svangerskapet.
Denne idekampen handler ikke bare om at kvinner skal bestemme voer egen kropp. Det handler om å få frem det vitenskapelige synet om når et liv blir til – og det er ikke ved unnfangelse.
Comment by Sondre November 27, 2008 @ 7:40 pmDu skriver at retten til å bestemme over egen kropp spiller inn, hvorfor gjelder ikke dette når det kommer til prostitusjon?
Du skriver også at folk ikke kommer til å følge lovverket dersom det blir ulovliggjort, hvorfor gjelder ikke dette når det kommer til narkotikalegalisering?
Argumentasjonen til dere i SU henger bare ikke sammen, sorry.
Comment by anonym December 14, 2008 @ 12:19 amSondre:
Takk, takk hyggelig med støtte fra den kanten:)
Det er klart at spørsmålet om når livet starter er sentralt når det kommer til denne debatten. Det er nok derfor den er så vanskelig og følelsesladd…
Anonym:
Det er ytterst få som velger et liv i prostitusjon fordi de har så fryktelig lyst til å selge kroppen sin. Det handler stort sett om at man er i en desperat situasjon, sliter med rus eller blir tvunget til det. Jeg meiner at det er grunnleggende feil å kunne kjøpe et annet menneskets kropp.
Når det gjelder legalisering av narkotika er det noe helt anna. Da handler det om å legalisere noe som i dag er ulovlig, mens når det kommer til abort ønsker abortmotstanderne å kriminalisere. Helt motsatt med andre ord.
Comment by Mina January 2, 2009 @ 6:34 pmytringsfrihet er en fin ting… la dem nå starte partiet da…
er bare en gjeng med religiøse fundamentalister som har huet på feil plass…
men som en tankevekker er jo deres mening like mye verdt som din?
Comment by Larsha February 16, 2009 @ 10:19 pmSelvfølgelig er de i sin fulle rett til å starte partiet og til å meine hva de vil. På samme måte som at jeg har rett til å si meg uenig med dem.
Comment by minafb February 16, 2009 @ 10:24 pmAlle har (heldigvis) rett til å meine akkurat hva de vil, men det er ingen grunn til å ikke diskutere!
det har du rett i. dessuten synes jeg at du ser veldig pen ut i dag
Comment by Larsha February 16, 2009 @ 10:28 pmHaha, og det føler jeg er veldig relevant i denne debatten…!
Comment by minafb February 16, 2009 @ 10:34 pmneida, det var bare et poeng…
Comment by Larsha February 16, 2009 @ 10:38 pm