Hvorfor går ikke gutter i skjørt?

Det finnes ingen gode grunner til at gutter ikke går i skjørt. Det er ikke av praktiske eller fysiske årsaker. Det er ikke det spor mer naturlig at jenter går i skjørt enn at gutter gjør det. Se bare på skottene! Så hvorfor er det sånn da? Hvorfor har vi denne uskrevne regelen? Hvorfor tenker vi ikke over det hvis Kari har på seg skjørt, mens øynene våre omtrent triller ut hvis Ola stiller i det samme plagget?

 Jo, det er snakk om de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene. De som sier hva som forventes av jenter og hva som er naturlig for gutter. For vi syns jo det er litt rart hvis Kari driver med boksing og ishockey, eller Ola danser og rir. For all del, de skal da få gjøre som de vil, men det er da litt underlig og ikke helt normalt…

Kjønnsrollemønsteret gjør seg gjeldende allerede fra vi er ganske små. Jentebabyene kles i rosa, guttene i blått. Sånn er det bare. Men hvorfor er det mer naturlig med blått enn rosa til guttene? Hva er det som gjør rosa feminint og blått maskulint? Jeg husker at det var mye snakk om "guttefarger" og "jentefarger" i barnehagen. Jeg sleit litt med det, for jeg likte verken rosa eller lilla spesielt godt…

Videre ble det forventa at jeg skulle leke med dukker. Men lekebabyene i søte kjoler klarte aldri helt å trollbinde meg. Hvorfor tar vi det som en selvfølge at jenter vil leke med dukker? Og hva om Ola også vil stelle med DukkeLise? Har vi komemt så langt at han får lov til det, uten at noen reagerer?

Hvis du kikker inn i en skolegård nå som det nærmer seg vår, ser du at jentene hopper strikk, mens gutta sparker ball. Hvorfor? Hvorfor denne helt klare inndelinga? Det er ikke rart gutta er bedre enn oss i fotball, de driver jo med det fra de er små! Og det fører til at jeg fortsatt får kommentarer som "Jenter kan ikke spille fotball" slengt etter meg på vei til trening…

Hvis vi skal oppnå likestilling, er det viktig at vi jobber for å knuse kjønnsrollemønsteret. Da kan vi endelig bli vurdert ut i fra hvem vi er, og ikke hvilket kjønn vi har. Da vil det ikke lenger knyttes spesielle krav eller forventniger til meg bare fordi jeg er jente. Først da kan vi velge helt selv hva vi vil gjøre. Det skal være like lett for meg å drive med skiflyvning som med dansing. Og hvis Ola har lyst til å hekle grytekluter, skal han da virkelig få lov til det uten at noen hever øyenbrynene.

Så gutter, på med skjørtene!

About minafb

Jeg heter Mina, kjem fra Lillehammer og bruker tida mi på å kjempe for sosialisme og feminisme.
This entry was posted in Feminisme, Grublerier, Politikk. Bookmark the permalink.

32 Responses to Hvorfor går ikke gutter i skjørt?

  1. Og hvorfor går jeg i Barca-drakt nå? Og hvorfor har jeg sett så få Milandrakter i det siste?

  2. SV says:

    “Det finnes ingen gode grunner til at gutter ikke går i skjørt.”

    Det er fordi du ikke bor på vestlandet……det blåser mye og er j**** kaldt. Og nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor jenter går i skjørt her…:)

    “Og hva om Ola også vil stelle med DukkeLise? Har vi komemt så langt at han får lov til det, uten at noen reagerer?”
    Tja…….har vi ikke det da? Ser at ungene (to gutter) mine leker i barnehagen med dukker og biler, kjepper og dansing om hverandre. Ikke reagerer barnehagepersonalet på det, og ikke reagerer jeg på det. Jeg er bare glad de er opptatt med noe en stund………

    Det viser seg vel at jenter og gutter allikevel har forskjellig måte å leke på – ute at det er begripelig for meg at det skal resultere i forskjellsbehandling senere i livet.

    “Og det fører til at jeg fortsatt får kommentarer som “Jenter kan ikke spille fotball” slengt etter meg på vei til trening…”

    Ja, også i fotballmiljøet da, som er kjent for sin reflekterte og intellektuelle tilnærming til tilværelsen.

    Nei, jeg har sagt det før Mina, kom til oss i oljebransjen. I firmaet mitt varierer jenteandelen på kontorene mellom 45% og 60%, mye å gjøre får vi også, med alle nye områdene som skal åpnes etter at SV (partiet..:) ) ble parkert i forbindelse med forvaltningsplanen…:-)…….seriøst, vi har det gøy, og tro meg, ingen tenker på om man er mann eller dame, bare jobben blir gjort

  3. Frepun says:

    Kan du ikke bare godta og forstå som de fleste andre at det er forskjeller på gutter og jenter? Men det drømmesamfunnet som du ønsker er vel et samfunn der alt og alle er like?

    Kjipt at du får “Jenter kan ikke spille fotball” slengt etter deg.
    Selv jobber jeg på et gartneri og får ofte slengt etter meg fra jenter at gutter ikke kan jobbe med blomster…
    Men i forhold til gutter, så kan ikke jenter spille fotball m.h.t fysikk osv.
    Dere får selvfølgelig lov til å spille fotball, det er det ingen som sier noe på. Dagny Mellgren og Solveig Gulbrandsen har helt sikkert spilt fotball siden de var små.
    I forhold til jenter så er ikke gutter flinke til å jobbe med blomster. (det er faktisk fakta, da blomster ofte krever “kjærlig” behandlig- som jenter er flinkere enn gutter til)

    Hvorfor skal dere hele tiden snakke om at alt skal være så likt? godta at det finnes to kjønn. Eneste forskjellen på de to kjønnene er ikke bare innovertissen og utovertissen…
    Det du skaper er en krig mellom to kjønn, istedefor en krig for individuelle rettigheter.

  4. Frepun says:

    Kan du ikke bare godta og forstå som de fleste andre at det er forskjeller på gutter og jenter? Men det drømmesamfunnet som du ønsker er vel et samfunn der alt og alle er like?

    Kjipt at du får “Jenter kan ikke spille fotball” slengt etter deg.
    Men i forhold til gutter, så kan ikke jenter spille fotball m.h.t fysikk osv.
    Dere får selvfølgelig lov til å spille fotball, det er det ingen som hindrer dere i. Dagny Mellgren og Solveig Gulbrandsen har helt sikkert spilt fotball siden de var små..

    Hvorfor skal dere hele tiden snakke om at alt skal være så likt? godta at det finnes to kjønn. Eneste forskjellen på de to kjønnene er ikke bare innovertissen og utovertissen…
    Det du skaper er en krig mellom to kjønn, istedefor en krig for individuelle rettigheter.

  5. Anders Rindal says:

    Fordi bukser er mye mer praktisk

  6. Idun Aune says:

    Heisann!
    I motsetning til de andre her, syns ejg det var et flott innlegg=)
    Skjønner heller ikke hvorfor ikke skjørt kan brukes av begge kjønn, og det er et godt eksempel på kjønnsrollemønsteret.

    🙂

  7. Martin Sol says:

    Jeg ser det ikke på som noe negativt at vi har et kjønnsrollemønster, jeg synes jo mangfold er flott. Er det ikke greit med litt kjønnsrollemønster da, er du klar over hvor mange menn som føler seg forvirret på hva deres egen kjønnsrolle er egentlig? Dette må ikke på noen måte tolkes som at jeg har noen måte er forvirret rundt dette med kjønnsroller. Mannen forventes å være myk og macho på en gang. Det er mye enklere for dere kvinner.

    Men dette med fotball må kommenteres. Fra 1 klasse på barneskolen til 10 klasse på ungdomsskolen spilte samtlige gutter i min klasse spillet “en-spretten” hvert eneste friminutt hele året (et slags meningsløst fotball-spill for de som ikke viste det). Jeg må si at når jeg ser tilbake på det var det som å være fanget i et av Dantes versjoner av helvete, og har ikke rørt en fotball siden. På grunn av overveldende konformitet var jeg selvsagt også medlem av det lokale fotballlaget, “Abildsø IL”… Synd at du har møtt bønder som har sagt du ikke skal spille fotball da, men som sagt tidligere – det er jo en håpløs sport:)

  8. isla says:

    Go Mina! Bortsett fra at jeg stort sett synes bukse er mye mer praktisk uansett. Det eneste unntaket må vel være hvis man skal ut i buskene og tisse – da er det egentlig mer praktisk med skjørt for jenter, tror jeg. Men her i byen får man jo bot for sånt, så det er vel utelukka uansett…

  9. Helst burde vi også begynne med G-streng, lebestift og sminke?

  10. kamilla says:

    Martin: Eg syns ikkje kjønnsrollemønsteret har noko med mangfald å gjere i det heile. Kva er det som er så mangfoldig med at jenter skal oppføre seg på ein bestemt måte, og gutar på ein bestemt måte? Det er jo mykje meir mangfald om ein fekk definere seg sjølv uavhengig av kjønnsroller: Al ein hadde jenter som trente boksing og gutar som trente boksing og at ein hadde gutar i skjørt og jenter i skjørt. (Sjølv om eg personlig ikkje kan fatte kvifor menneske frivillig går i skjørt, er eg veldig for at ein skal kunne bestemme sjølv…) At ein hadde både menn og damer som næringslivstoppar, og at ein hadde både menn og kvinner som sjukepleierar. Hadde ikkje det vore meir mangfoldig?

  11. kamilla says:

    Og dessutan, kva ein leiker med som liten skaper faktisk skilnad på korleis jenter og gutar blir behandla seinare. Det å leike med dukker gjer at ein lærer seg å vise omsorg, og det å leike krig gjer at ein lærer å rope høgt og ta mykje plass. Det å ta mykje plass er nyttig å kunne dersom ein vil ha makt i samfunnet.

  12. iborg says:

    Hvorfor går ikke jenter med dress?
    Jeg ser ingen god grunn.
    Gutter går med dress.
    Jenter burde absolutt gå med dress.
    Jeg mener, vi vil jo ha full likestilling, ikke sant, og istedet for å vente på at noe skal skje, say; gutter går med skjørt, så kan jenter begynne med dress. Gutter er totally håpløse, no good og alt det der, og synes aldri å få “fingen ut”. Siden målet synes å være at man skal bli like, så er det samme om alle går med dress eller skjørt. Det er jo ganske praktisk med bukse og dress; se bare på alle mennene som går med det. Det er flere som går med dress, en kombinasjon av bukse, skjorte og jakke, enn det er skjørt, “se bare på verden generelt”. Hm. Jeg tenker at mine ben er penere i skjørt enn gutteben.
    Hvorfor skal gutter bli mer like jenter?
    Hvorfor skal ikke jenter bli mer like gutter?
    Hvorfor skal alle være klin like? Forøvrig vil jeg lansere ideen om at navn ikke skal være gitt ut ifra kjønn. Makan til stigmatisering, altså! Audun høres ut som et fint navn. 😀
    Likestilling til hva? Jeg synes det er urettferdig at ikke gutter kan føde barn. Dette er en fanesak jeg synes samfunnet, SAMFUNNET, det store abstrakte noe, skal samle seg om. Sosial urettferdighet er det.

  13. kamilla says:

    Målet er ikkje at alle skal bli like, målet er at alle skal få definere seg sjølv. Det vil skape mange fleire alternativ dersom kjønn ikkje er relevant for dei vala ein gjer i livet.

  14. Bjørn Th says:

    Kanskje kleskvotering kan løse problemet? 40% av alle menn i private bedrifter må begynne å bruke skjørt ellers blir bedriften oppløst. Om vi bruker makt til å oppløse det tradisjonelle klesmønsteret, og så fjerner denne makten når vi har oppnådd fullstendig klesegalitarisme, vil klesvanene kunne utvikle seg videre uavhengig av kjønnsrollene. Det tror jeg er den beste løsning på problemet. Om dette i det hele tatt er noe problem da…

  15. Skal vi nå oppnå total likestilling er jo det smarteste å finne en måte å stabilisere kjønnsforholdende innenfor en hel rekke hobbier, interesser og væremåter.

    Og hvordan skal vi best gjøre dette?
    Vi kunne latt folk få gjøre som de vil. Men det blir litt tåpelig. Så jeg støtter Bjørns forslag om å tvinge folk til å tilpasse seg slik vi ønsker så man kan oppnå den marxistiske versjon om total likhet.

    Man kan for eksempel begynne med å påtvinge alle kvinner å bruke x anntall tid i uken på nettpoker, og live poker.
    Selv spiller jeg mye poker, og savner jenter ved bordene – det er gjerne en av førti som er representert.
    Videre burde det være kvoter på hva slags TV-program man kan se og filmer man kan leie.
    For eksempel må man se X antall annen verdenskrig dokumentarer før man får lov å se en ny episode av Ricky Lake, og vica verca for gutta.

    Utdanningskvoter er også noe vi kunne funnet på, hvorfor skal folk få lov å velge hvilken utdanning de vil ha?
    Den slags egoisme er uholdbart (!).
    Vi bør nedlegge en statlig komitee som vedtar nøyaktig hvor mange kvinner og menn, i forskjellig alder, form og intelligens, som skal utdannes innenfor forskjellige felt.

    En ny avdeling innen politiet, konformitetsavdelingen, bør også opprettes for å sørge for at alle følger vedtak fra “kjønnsnøytral utdanning” komiteen, samt “kontrollkomiteen for borgerlig fritid” og alle respektive underavdelinger.
    Bøtelegging bør benyttes som en initiell avstraffing, om problemet blir for stort bør man derimot vudere mer alvorlige tiltak.

    På denne måten kan vi sørge for at jenter generelt driver med det gutter generelt liker å gjøre, samtidig som gutter generelt driver med det jenter liker å gjøre.
    Noen vil kanskje påstå at på denne måten er det ingen som driver med noe av det de liker, men slike vil bli henvist til konformitetsavdelingen, og burde ikke være noe langsiktig problem.

    Evt. kan vi akseptere at man trenger kjønnsroller for at gutter skal utvikle seg til menn, og jenter til kvinner.
    Og kanskje innse at likestilling handler om likhet for loven, ikke hvor mange som jobber på et gitt sted eller kler seg i noe spesielt.

    Men det blir kanskje litt teit.. 😉

  16. Ganske enkelt fordi jeg synes det er langt mer praktisk med bukser, lommer og sånn…

    MEN om du gir meg en kilt med sånn taske veier jo det opp!
    Derfor er kilt mer ok for mange gutter å gå med enn skjørt… Lagringskapasiteten som gjør seg gjeldene!

  17. Mina says:

    Okey.
    Som Kamilla prøver å forklare, poenget er ikke at gutter skal “oppføre seg som jenter”. Det handler ikke om at alle skal være like. Det det handler om er at folk skal kunne velge sjøl akkurat hva de vil gjøre. Kjønnet ditt skal ikke avgjøre valgmulighetene dine. Dere fra Unge Høyre, som har hatt autopiloten på valgfrihet i hele valgkampen, bør da være enige i det? Jeg vil ikke tvinge jenter til å gå byggfag. Men hvis ei jente har lyst, skal hun kunne gå der helt uten problemer! Jeg skjønner ikke hvordan noen kan være i mot at folk skal få velge klærne sine og hobbyene sine uten å tenke på om de er jenter eller gutter!

    På akkurat det med klær har jo jentene det faktisk bedre enn gutta. Jeg kan gå i “gutteklær” uten at det er noe stress, men hvis kameraten min gjorde det samme ville det blitt voldsomt oppstyr!

    Hanne Kristin:
    Jeg gikk da med Milan drakt i helga! Hyggelig å se deg på årsmøtet forresten:) Sånn bortsett fra kommentaren om Maldini…

    SV (hihi):
    Oljebransjen er nok fortsatt temmelig uaktuelt…
    Fint å høre at barna dine får velge helt fritt!

    Idun:
    Tusen takk! Hyggelig at det for en gangs skyld er noen som er enige med meg her…

    Martin Sol:
    Du skriver at det er bra med et kjønnsrollemønster fordi så mange er forvirra over sin kjønnsrolle. Men hvis vi ikke hadde hatt definerte kjønnsroller, hadde ikke det vært noe problem! Da hadde folk kunne gjort akkurat som de ville, uten å tenke på om de oppfylte en spesiell rolle. Dine egne erfaringer med fotball er jo et eksempel på at man kan føle seg tvunget til noe pga kjønnsrollemønsteret.

    Isla:
    Takk =)
    Bukse mer praktisk? Men skjørt er da så herlig! Spesielt om sommeren…=)
    Hvilke by?

    Arnfinn:
    Haha
    Jeg har skjørt med lommer! Og hvorfor trenger gutter liksom mer lagringsplass enn jenter?
    Du kjem på studiesirkel i morgo?

  18. Frepun says:

    Men hvis problemstillingen er at folk skal velge akkurat selv hva de vil gjøre uavhengig av kjønn, så ser jeg egentlig ikke problemet. Friheten til å gjøre det er der.

    Men hvorfor er du så delt? Du kommer inn på valgfrihet mellom kjønn, hvorfor da ikke valgfrihet mellom individer? som f.eks valgfritt sidemål, og fritt skolevalg.
    Disse to eksemplene er vi helt sikkert prinsipielt uenige uansett, så ingen vits å dra igang en diskusjon rundt det. Men jeg ser bare ikke hvorfor du ikke kan dra den fine tankegangen din rundt valgfrihet mellom kjønn, til valgfrihet mellom individer.

  19. fashionista says:

    Nå tilhører jeg faktisk en av de gutta som har iført meg skjørt. Jeg synes det var kult da JPG laga en kampanje med det for noen år siden. Sånn sett er det jo litt ut nå da. 😉 Jeg tror fort det kan komme tilbake om noen år, jeg.

    Men samtidig så vet jeg ikke om det nødvendigvis er slik at klær og kjønnsrollemønster er tett knytta sammen. Jenter og gutter har faktisk forskjellige kropper, og ulike plagg ser bra ut på ulike kropper. Men jeg har f.eks. vært innom H&M og prøvd jente-cardigans, fordi de sitter bedre enn guttemodellene.

    Når det gjelder skjørtene, så mener jeg at det er ganske vanskelig å få et miniskjørt til å se bra ut på en gutt (han skal i så fall ha noe ugjennomsnittlige proporsjoner), mens mer tilpassede guttskjørt kan se smashing ut.

  20. Martin says:

    Kjønnrsollemønstre er viktige å ha, tror jeg. Jeg mener det er helt avgjørende for et godt samfunn- jeg mener imidlertid at selv om et samfunn SKAL ha sine vercier, og sin moral, så skal de respekteres like fullt de som velger annerledes. Dette kan være en vanskelig balanse, men etter mitt syn det eneste riktige. Jenter og gutter er normalt sett forskjellige av natur, og da mener jeg det blir helt komplett feil å prøve å undertrykke de forskjellene.

  21. fashionista says:

    Martin: Det er utrolig latterlig at du fastslår at jenter og gutter er forskjellige av natur, uten å henvise til noe forskning. Dette er faktisk en av de store debattene i forskningsmiljøene – om gutter og jenters adferd er medfødt. Så er det selvfølgelig noen fysiske forskjeller, det er det ingen som nekter på. Men at de fysiske forskjellene skal legitimere store lønnsforskjeller synes jeg blir ganske søkt å hevde. For det er et faktum at kvinner og menn ikke tjener like mye for samme arbeid, og det har med kjønnsroller å gjøre. Det har også med kjønnsroller å gjøre at kvinner velger noen yrker og menn andre.

    Poenget er at vi ikke har som mål å gjøre noe med de fysiske forskjellene mellom kjønnene, men at vi ikke vil at de skal bestemme hva slags adferd som er “rett” og “gal”. Som det sto på et godt gammelt SU-hefte – Hurra for den lille forskjellen, faen ta de store.

    Når det kommer til mote, så er det jo slik at det faktisk i perioder er nokså androgyne trekk. I år er det f.eks. litt inn at jenter går med gutteskjorter. Samtidig har også gutta begynt å gå med drainpipes. Men klær henger adskillig mer sammen med hvordan gutter og jenter ser ut fysisk enn f.eks. hvilket utdanningsløp det er vanlig å velge.

  22. Martin says:

    Til Fashionista: wow wow wow…jeg har da aldri sagt at gutter skal tjene mer enn jenter, men du må nok bare innse at noen yrker er mer for jenter mens andre yrker er mer for menn- ikke nødvendigvis pga av et av kjønnene takler yrket best, men fordi en desidert majoritet av det ene kjønnet foretrekker dette faget. Hva er galt med det?

    Jeg tror helt klart at gutter og jenter er to helt særegne spesielle sjelelige kjønn, som ikke bare består i å ha forskjeller utenpå men også innvendig på flere måter. For å si det veldig enkelt og greit; mannen er dypt sett en jeger, og kvinnen er dypt sett den som tar vare på.At det finnes unntak er selvsagt, men unntak finnes det i mange situasjoner- det trenger ikke å bety at det er direkte feil- det er bare akkurat det jeg sier- ett unntak.

  23. fashionista says:

    Her kom du med et litt mer riktig ordvalg – “jeg tror”. Det var noe ganske annet enn “er normalt sett forskjellige av natur”. Her pågår det som sagt store debatter i forskningsmiljøene, og jeg mener det vil være helt feil å konkludere i mange viktige spørsmål på bakgrunn av tro. Dessuten er det et politisk valg om man mener at det skal være mulig for gutter og jenter å gjøre som de vil, uten å bli møtt med sanksjoner.

    Det artige er jo at jeg er sannspådd – her kommer gutteskjørtene igjen. Nå skrev jeg vel at de kom tilbake om noen år, menmen.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115855

  24. Mina: Jeg sier ikke at gutter som gruppe trenger mer plass til ting enn jenter..
    Jeg sier at jeg trenger masse plass til ting… Jeg har alltid med meg pocketutgaven av Norges Lover og minst to-tre andre bøker, drikkeflaske(r) med vann. Game Boy’en min, to-tre A4-kladdebøker, bærbar harddisk, ledninger til alt mulig, min store mobil, mi hardstappa lommebok, ti-pack med penner, et par ti-packer med batterier, verveblokka mi, termokoppen min, diverse ladere, og sikkert par ting til jeg ikke kommer på i farta… Noen god idé til hvordan jeg skal få med meg dette i et skjørt? 😛
    Ikke at alt får plass i buksa heller da… men poenget var at jeg trenger masse plass… Derfor du skjelden møter meg uten veske eller sekk!

  25. Mina says:

    Her er jeg veldig uenig med deg Martin… Jeg tror forskjellen på jenter og gutter er reint fysisk. Jeg tror ikke jenter har noe omsorgsgen eller ryddegen. Jeg tror heller ikke gutter har mekkegen eller jaktgen. For eksempel er en kamerat av meg 10 ganger ryddigere enn meg. Han pleier å rydde veska mi og noen ganger rommet mitt…
    Som jeg har sagt tidligere er det ikke snakk om at jenter og gutter skal være like. Men vi skal bli behandla likt, og vi skal kunne velge på tvers av de fastsatte kjønnsrollene.

    Arnfinn:
    Du kjenner meg såpass godt at du sikkert kan tenke deg alle de tingene jeg drasser med meg rundt omkring… Veske er tingen!

  26. lars says:

    Vi går ikke i skjørt, og gjør vi det kalles det kilt. og kilt er barskt!

    You’ll never walk alone!

  27. Mina says:

    Ja kilt er barskt. MEN det er ikke det samme som skjørt. Kilt er forbeholdt skotter…

    You’ll never walk again!

  28. lars says:

    jeg er 1/8 skotsk (tenk det), så jeg forbeholder meg den eventuelle retten bare jeg finner klan-mønsteret mit.

    When you walk through a storm, hold your head up high and don’t be afraid of the dark.

    Stakkars Milan… så nær to år på rad, men dog så fjernt (ja jeg vet det med BENFICA. men uansett: Leve Dudek!)
    Sjevtsjenko mister dere jo også… huff a megen

  29. Jens Ove Andersen says:

    Hvorfor har vi kuk og de fitte? jo, fordi vi er forskjellig

  30. Sjur Vaage says:

    Går gjerne i skjørt og kjoler jeg, men hvor får jeg kjøpt dette?
    Heller vanskelig å finne noen som selger slikt for menn – med unntak av noen franske nettbutikker jeg fant – og det samme gjelder unisex cargoskjørt.
    Så noen i USA, men familien min nektet meg å kjøpe det. De reagerte litt på samme måte som da min søster på daværende 12 år ville ha g-string.
    “Kjøp det plagget og vi skal klippe det opp, dynke det i bensin og la det brenne!”

    Men ja, nettbutikker hvor Ola Nordmann kan få seg cargoskjørt og sommerkjole? =D

  31. rune says:

    la folk få gå i det dem føler for vær å en du bestemmer da faen ikke hva naboen vil gå i jeg kan gå i skjrt overalt bare for å terge å iritere folk som apsolutt skal å må bry seg om andre

  32. Atle says:

    I mens jentene kan gå i skjørt og strømpebukse.
    Nå vi menn med kilt gå naken under, Er det for de dere jenter,
    Liker å se de Penisen under vis dere er kåte?

Leave a Reply

