Nok er nok

Oslo SU aksjonerer mot voldtekt

Noe av det farligste jeg og mine venninner gjør, er å være jenter.

Hvert år begås det mellom 8000 og 16 000 voldtekter i Norge. Rundt 18 000 kvinner utsettes hvert år for vold av noen som står dem nær.

Jeg kjenner jenter som har rømt fra voldtektsforsøk. Jeg kjenner jenter som har levd i voldelige forhold. Jeg kjenner jenter som har blitt voldtatt av noen de stolte på. Jeg kjenner jenter som har blitt voldtatt på fest. Jeg kjenner jenter som har blitt utsatt for incest.

Statistikken er ikke bare tall. Den er jenter vi kjenner og er glad i. Statistikken er noens venninner, søstre, kjærester, døtre og mødre.

Vi burde vært rasende. Vi burde rope ut at vi faen meg ikke finner oss i dette lenger. 18 000 av oss utsettes for vold av en vi kjenner hvert år. 18 000 venninner, søstre, kjærester, døtre og mødre. Minst 8000 voldtekter i året. 8000! Det er 154 voldtekter i uka. 22 voldtekter om dagen. I det likestilte Norge voldtas venninner, søstre, kjærester, døtre og mødre hver eneste dag.

Så hvorfor er vi ikke rasende? Hvorfor gjør vi ikke opprør, krever at noen tar ansvar og setter en stopper for dette?

Jeg tror det er fordi voldtekt stort sett ses på som et privat problem. En tragedie, ja. Men en tragedie som rammer deg som enkeltperson, ikke en tragedie som rammer samfunnet. Men 8000 voldtekter i året er ikke 8000 adskilte tragedier. Det er et samfunnsproblem! Det angår oss alle. Det angår alle jenter som får sin trygghet og frihet begrensa av frykten for voldtekt. Det angår alle jenter som ikke tør å gå aleine om kvelden. Det angår alle jenter som ikke tør danse på byen av frykt for å “by seg fram”.

Det angår alle gutter som har ei jente de bryr seg om. Ei venninne, ei søster, en kjæreste, ei mor eller ei datter. Det angår alle fordi det handler om hva slags samfunn vi lever i. Et samfunn der jenters kropp er fritt vilt, er ikke et godt samfunn.

Samfunnsproblemer må løses i fellesskap. Denne uka har SU aksjonsuke mot voldtekt. Det er vårt forsøk på å starte et folkeopprør mot voldtekt. Det er på tide å løfte kampen mot voldtekt opp på den politiske dagsorden. Det er nok prat nå. Det er på tide med handling!

Les mer om aksjonsuka her: http://www.su.no/du-og-su/nyheter/aksjonsuke-mot-voldtekt/

About minafb

Jeg heter Mina, kjem fra Lillehammer og bruker tida mi på å kjempe for sosialisme og feminisme.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Nok er nok

Leave a Reply

